Незалежна медіа-профспілка і Національна спілка журналістів вважають, що ухвалений Службою безпеки України «Порядок акредитації представників засобів масової інформації при оперативному штабі з управління антитерористичною операцією в Донецькій і Луганській областях», а також ухвалений Міністерством оборони України «Порядок оформлення та використання прес-карт представниками ЗМІ щодо висвітлення діяльності Збройних Сил України в зоні АТО» – не відповідають закону і фактично наділяють державні організації правом втручатися у редакційну політику ЗМІ, а відтак – погіршують стан свободи слова в країні.
Крім того, запроваджена віднедавна практика видачі «прес-карт» від Міністерства оборони не полегшує, а ускладнює роботу журналістів. Прес-карти з невідомих причин можна отримати в Краматорську, але не в Києві. Якщо журналісту не потрібно до Краматорська, то виходить, що Міністерство оборони змушує його витрачати зайвий час на дорогу по потенційно небезпечній території.
Автори заяви звертають увагу, що частина 4-а статті 25-ї закону «Про інформацію» передбачає ПРАВО журналіста перебувати в зоні військових дій, надзвичайних ситуацій тощо, крім випадків, встановлених законом. Тим часом, жоден закон не передбачає обмежень щодо перебування журналістів в зоні антитерористичної операції і військових дій. Жоден закон не передбачає для працівників ЗМІ обов’язку, як це викладено у документах від СБУ і МО, «узгодження з прес-центром АТО порядку виконання редакційного завдання на даному об’єкті (або порядку пересування у зазначеному районі), а також не мусить узгоджувати «склад знімальної групи, з якою він пересувається».
Відповідно до частин 5-ї і 6-ї Закону України «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів», журналіст має право перебувати у місцях воєнних конфліктів без жодних дозволів на підставі редакційного посвідчення, він не зобов’язаний проходити акредитацію, але зобов’язаний не поширювати певну інформацію, перелік якої визначений цим законом.
У заяві наголошується, що цей закон є СПЕЦІАЛЬНИМ, у його прикінцевих положеннях зазначено, що всі інші закони діють лише у частині, в якій не суперечать цьому закону. Тому акредитація від державних органів, так само, як і будь-яка інша, є лише додатковим підтвердженням статусу і має покладати додаткові обов’язки на Міністерство оборони, а не на журналіста.
Аналіз Юридичного бюро НМПУ і юристів НСЖУ засвідчує, що іще низка пунктів документів від СБУ та МО щодо роботи ЗМІ в зоні АТО суперечать чинному законодавству.
До того ж, документ із назвою «прес-карта» усюди в світі підтверджує, що дана особа є журналістом. Таке підтвердження надають редакції, журналістські професійні об’єднання, але аж ніяк не державні органи – це не входить до їхніх повноважень. Тож акредитаційний документ може називатися як завгодно, але не прес-картою.
Спілка журналістів і медіа-профспілка закликають СБУ і МО скасувати ці непродумані документи і висловлюють готовність разом з фахівцями МО і СБУ розробити такі положення та регулювання для роботи журналістів у зоні військових дій, які б, з одного боку, не суперечили чинному законодавству, а з іншого боку – убезпечували від поширення секретної інформації.