Медіа-профспілка захищатиме права журналістів НТКУ під час реформування

Незалежна медіа-профспілка України вітає ідею створення суспільного мовлення, оскільки переконана, що воно сприятиме розвитку свободи слова в Україні, а отже – й демократичним перетворенням. НМПУ готова брати активну участь у процесі створення суспільного мовлення і докласти всі свої зусилля для втілення цієї ідеї в життя.

Проте медіа-профспілка звертає увагу всієї медіа-спільноти України на те, що проект постанови «Про утворення публічного акціонерного товариства «Національна суспільна телерадіоорганізація України», який міститься на сайті Кабміну і який, хоч і не оприлюднений, але затверджений урядом, суперечить вимогам Закону «Про суспільне телебачення і радіомовлення України».

Відповідно до п.2 проекту названої вище постанови, статутний капітал новоствореного акціонерного товариства утворюється з майна Національної телекомпанії, Національної радіокомпанії, облдержтелерадіокомпаній, Української студії телевізійних фільмів «Укретелефільм», які ліквідуються.

Однак, ліквідація – це шлях, який суперечить вимогам закону. Так, відповідно до ч.2 ст.1 Закону «Про суспільне телебачення і радіомовлення України» Національна суспільна телерадіоорганізація створюється шляхом реорганізації, тобто – шляхом перетворення однієї чи декількох юридичних осіб в іншу, яка виступатиме їх правонаступником.

Окрім того, чинне законодавство чітко визначає, що унітарне підприємство, яким є НТКУ, – може бути перетворене в акціонерне товариство лише шляхом корпоратизації, порядок проведення якої передбачено Кабінетом міністрів. Зокрема, однією з вимог є надання менеджментом бізнес-плану розвитку суспільного мовлення, обґрунтування соціальних наслідків: відсотків скорочення, критеріїв скорочення, соціальних пакетів, гарантій чи їх відсутності, працевлаштування, тощо.

Основною метою діяльності медіа-профспілки є здійснення представництва та захист трудових, професійних, соціально-економічних прав та інтересів членів організації (п.2 Статуту НМПУ). Осередок медіа-профспілки на НТКУ звернувся по допомогу до комітету профорганізації та юридичного бюро задля захисту своїх прав. Відповідно, юристи профспілки захищатимуть права працівників телекомпанії, зокрема тих, які є членами НМПУ.

Європейські цінності — це й захист трудових прав найманих працівників. Міжнародна та Європейська федерації журналістів неодноразово на цьому наголошували. У НМПУ переконані, що у разі порушення прав жуналістів НТКУ міжнародна громадськість також підтримає трудовий колектив телекомпанії.

Ризик порушення трудових прав журналістів

НМПУ – “за” створення суспільного мовлення, але не будь-якою ціною. Опублікований на сайті КМУ проект постанови у разі його прийняття призведе до безпрецедентних за обсягом та кількістю порушень трудових прав журналістів: масових скорочень, втрат працівниками стажу держслужбовців і робочих місць.

Значна кількість журналістів НТКУ, Національної радіокомпанії України, інших державних медіа роками працювали за порівняно невелику зарплату саме заради соціальних гарантій, передбачених законом для держслужбовців.

Ліквідація медіа-підприємств, на відміну від реорганізації, означатиме, що всі їх працівники будуть звільненні. Зараз немає жодних гарантій, що хтось із них буде прийнятий на роботу до ПАТ «Національна суспільна телерадіоорганізація України». Тому такий шлях утворення суспільного мовлення є неприпустимим.

Ризик порушення законодавства та дискредитації ідеї суспільного мовлення

Медіа-профспілка вважає незаконним принцип утворення статутного фонду ПАТ «Національна суспільна телерадіоорганізація України» шляхом внесення до нього майна НТКУ, Національного радіо, облдержтелерадіокомпаній, Української студії телевізійних фільмів «Укртелефільм» та інших державних медіа-підприємств і установ, визначених в законі «Про суспільне телебачення і радіомовлення України».

Запропонований урядом підхід суперечить Господарському кодексу України, в частині 3 статті 86 якого зазначається: «Забороняється використовувати для формування статутного (складеного) капіталу товариства бюджетні кошти, кошти, одержані в кредит та під заставу, векселі, майно державних (комунальних) підприємств, яке відповідно до закону (рішення органу місцевого самоврядування) не підлягає приватизації, та майно, що перебуває в оперативному управлінні бюджетних установ».

Якщо майно державних підприємств буде внесено до статутного фонду ПАТ (будівлі, земельні ділянки, обладнання), то це означає, що держава погоджується з можливістю приватизації майна у подальшому. Також не може бути внесено до статутного фонду ПАТ майно облдержтелерадіокомпаній, які мають статус державних або комунальних установ.

Спроба реформування НТКУ із порушенням законодавства дискредитує ідею створення незалежного громадського мовника.

Юристи Незалежної медіа-профспілки України готові допомагати Кабміну у розробці нової постанови, в якій буде закріплена реорганізація Національної телекомпанії України, Національної радіокомпанії України, Державної телерадіокомпанії «Всесвітня служба «Українське телебачення і радіомовлення», Державної телерадіокомпанії «Культура», обласних державних телерадіокомпаній, Державної телерадіокомпанії «Крим», Київської державної телерадіокомпанії, Севастопольської державної телерадіокомпанії, Української студії телевізійних фільмів «Укртелефільм» у юридичну особу публічного права – державне підприємство «Національна суспільна телерадіоорганізація України».

Юристи НМПУ наголошують, що згідно чинного законодавства лише після утворення державного підприємства уряд має право підійти до обговорення з експертами, трудовим колективом, профспілками та громадськістю питання про доцільність реорганізації державного підприємства в порядку, передбаченому законодавством – у акціонерне товариство, акціонерами у якому виступала б не тільки держава, але й члени трудового колективу.

Залиште коментар